Innovationsprocessen

Innovationsslangen
Innovationsslangen

Fase 1:

Med dette projekt vil vi bestræbe os på at opnå en bedre livskvalitet samt en nemmere hverdag for vores borger og andre patienter med KOL, som er i samme situation som ham. Vi vil fokusere på at nå til en bedre sygdomsforståelse gennem en professionel vejledning med henblik på optimal rehabilitering. Vores ambition igennem dette projekt er at opnå en forbedring af vores borgers livskvalitet. 

Vi har valgt at tage udgangspunkt i inkrementel innovation fordi dette niveau tager udgangspunkt i en allerede kendt service. Den service vi har valgt at tage udgangspunkt i, er et allerede eksisterende rehabiliteringstilbud til patienter med KOL. Dette vil vi forsøge at videreudvikle på.

Deltagerne i vores innovationsproces vil i fase 1 i første omgang være os selv.

Værktøjer som vi har anvendt i fase 1 er brainstorms, samt den faglige viden vi havde i forevejen omkring KOL. 

Fase 2. 

I fase 2 har vi gennem interviews med vores borger, dennes kontaktperson, og en KOL sygeplejerske undersøgt hvad vores borgers uudtalte behov er. 

Gennem de interviews vi har lavet, har vi fået skabt et godt fundament til at kunne skabe en optimal løsning for vores borger.


Deltagerene i fase 2 i vores innovationsproces vil være os selv, vores borger, hans kontaktperson, frivillige deltagere i vores forsøg, samt eksterne rådgivere, som for eksempel en KOL sygeplejerske fra Hjørring Sundhedscenter.

De værktøjer vi har anvendt gennem vores projekt er: interviews, observationer, video, billeder, løbende refleksion i gruppen, samt vores eget logbog med tilbageblik og planlægning. 

Fase 3. 

Vores mål med fase 3 er at strukturere de informationer vi har samlet og at analysere på de interviews vi har lavet, så vi kan danne os et billede af vores borger og dennes situation.


Det udbytte vi vil skabe af fase 3, vil være at få et overblik som vi kan arbejde videre ud fra og dermed skabe nye forudsætninger for den nuværende praksis i brugerens favør.


Værktøjskasse til Fase 3 har været brug af Google Drev, hvor vi sammenholder og analyserer på den information vi har samlet.

Fase 4.

Målet med fase 4 er at udvikle og designe på vores blog og vores løsningsforslag og vi forsøger at konkretisere hvad den endelige løsning kan udmunde i.


Udbytte af Fase 4 er at opfylde borgerens uudtalte behov, som vi har reflekteret over og videre konkluderet på.

Deltagere i Fase 4 har været os selv samt vores vejleder som har sparret med os undervejs.

Værktøjskasse til Fase 4.

Metoder:
• Diverse brainstorms
• Prototyping (skitse over prototype på vores løsning)
• Scenarier (tænkt i forskellige løsningsscenarier)

Fase 5.

Generelt for fase 5 er, at vi ikke har været igennem den, idet vi ikke har været igennem udvikling af et decideret produkt. Havde vi haft mulighed for det, ville vi finde det interessant at præsentere løsningsforslaget for vores borgere, sådan vi kunne se hvordan det ville blive modtaget.

(2 p. 7-10)


Susanne, Ann og Wali kæmper mod tiden ;)

Slip brugerne løs


Målsætning:
  • Hvad er det vi vil?
    • Forsøge at give vores borger en forståelse af hans sygdom.
    • Forsøge at give ham de bedste forudsætninger i form af fx rehabilitering for patienter med KOL.
    • Forsøge at videreudvikle nuværende produkter/tilbud til patienter med KOL.
    • Have et samarbejde med vores borger.
    • Have et samarbejde med en KOL-sygeplejerske.
    • Medtænke evt. fejlplacering af vores borger.
Omfang af forløbet:
  • Hvor lang tid har vi?
    • Vi har 5½ uge til udarbejdelse af projektet.
  • Hvor mange ressourcer har vi til rådighed?
    • Borger.
    • SSH, vores borgeres kontaktperson på Havbakken.
    • KOL-sygeplejerske på sundhedscenteret.
    • Internettet, artikler. 
    • Fagbøger
    • Vejleder Rikke Brændgaard.
    • Frivillige forsøgspersoner.
Planlægning:
  • Hvilke input har vi brug for?
    • Interview med borger.
    • Interview med borgers kontaktperson.
    • Interview med KOL-sygeplejerske.
    • Vejledning af Rikke Brændgaard.
    • Forsøg med sugerør.
  • Hvordan kan brugerne give os dem?
    • Gennem oplysninger og information fra interviews.
Valg af metoder:
  • Hvilke metoder giver os den viden vi har brug for?
    • Kvalitativ metode: interviews, fotos, video og observation.
Udarbejdelse af fælles plan:
  • Hvordan skal arbejdet gribes an?
    • Henvises til fanen” Tilbageblik og støbeske” på vores blog.
Arbejde med metoderne + løbende revidering af planen:
  • Forløber arbejdet som forventet?’
    • Det har været svært at omsætte alle vores tanker og ideer til faktiske forslag.
    • Vi har haft svært ved at få dybdegående informationer fra vores borger, så nogle steder på bloggen, har vi ud fra vores eksisterende viden konkluderet på hvilke konsekvenser givne situationer ville få for ham.
    • Vi er blevet taget rigtig godt imod af sundhedscenteret, og har fået brugbare informationer.
  • Hvor skal vi ændre på planen?
    • I den sidste uge af projektet har vi reflekteret over, at vi gerne ville have interviewet en anden patient med KOL som har en god sygdomsforståelse. Vi kunne også have lavet en spørgeskemaundersøgelse til patienter med KOL.
(3 p. 10-16)

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar